Hirdess itt ingyen!   Hirdess itt ingyen!
 

KEZDŐLAP   LETÖLTÉSEK   VIDEÓ   HELIKOPTER    REPÜLŐ   AUTÓ   HAJÓ   HONLAPTÉRKÉP   VÁSÁRLÁS   BANNERCSERE   FÓRUM   KAPCSOLAT

 

FELHASZNÁLÓI FELTÉTELEK!

KEZDŐLAP

LETÖLTÉSEK

VIDEÓ

HELIKOPTER

REPÜLŐ

AUTÓ

HAJÓ

HONLAPTÉRKÉP

VÁSÁRLÁS

BANNERCSERE

FÓRUM

KAPCSOLAT


Jelölj az iwiw-en!

Oldal statisztika


pagerank

Üdv. az Rc mánia megújúlt oldalán!                    utolsó frissítés: 2009.január.31



Ajánlott felbontás:1280 X 800

Add a Startlaphoz


Hirdetés


Szavazás



Hirdetés


www.vatera.hu


Keresés












A repülés alapjai.

A repülés elméleti hátterét mindenféleképpen, elsőkként kell megértenie a modellezőnek.
Ezekben a témákban igen sokféle könyv jelent már meg (sajnos a külföldi kiadványok száma nagyságrendekkel meghaladja a magyar kiadványokét),
 amelyek -szerzőjüktől függően- különböző mélységben és bonyolultságban tárgyalja a cím mögött álló témát.
A repülés első szabálya, hogy a szárny felső felületén kisebb a nyomás, mint a szárny alsó felületén,
aminek következtében felhajtóerő jön létre.


A fenti ábrával megismerhetjük a szárnyról tudni érdemes alapkifejezéseket.
Ezek a repülőgép-modellezésben általánosan használt kifejezések, azonban fontos lehet az angol (eredeti megfelelőiket) is megjegyezni.

  • Szárnyprofil (Airfoil): a szárny keresztmetszete, amely alakja döntően meghatározza a gép repülési tulajdonságait.
  • Állásszög (Angle of Attack): a szárny húrja (szárnymélysége) és a relatív repülési irány között mért szög.
  • Szárnymélység vagy húr (Chord Line): a belépőél és a kilépőél közé húzott (képzeletbeli) vonal.
  • Repülési irány: a szárny relatív iránya az álló levegőhöz képest.
  • Belépőél (Leading Edge): a szárny "legelső" része. Ez hasít bele először a levegőbe.
  • Kilépőél (Trailing Edge): a szárny "leghátsó" része. A levegő itt köszön el a szárnytól.



A repülőgépre ható erők




Négy alapvető erő hat repülés közben a gépre: tolóerő (Thrust), felhajtóerő (Lift),
légellenállás (drag) és gravitációs erő (vagy súlyerő - Weight).
A tolóerő a motoron keresztül meghajtott légcsavar által képződik,
amint az forgása közben a repülőgépet "előre húzza" a levegőben.
A légellenállást a gép különböző nagyságú felületei képzik. A gravitációs erő tárgyalásától eltekinthetünk.
A szintrepüléshez (konstans magasságon történő repülés)
az szükséges, hogy a szárnyak alsó és felső részén lévő nyomáskülönbség
hatására fellépő felhajtóerő egyenlő nagyságú legyen a súlyerővel (a gép nem süllyed és nem is emelkedik).
Konstans sebességű repüléshez az szükséges, hogy a tolóerő és a légellenállás nagysága azonos legyen
(a gép nem gyorsul és nem is lassul).

A felhajtóerő növekszik, amint a szárnyon átáramló levegő sebessége növekszik,
vagy ha a szárny állásszöge növekszik, miközben a szárny körül áramló levegő folyamatos.

A repülőgép három tengely körül forog

  1. a függőleges tengely körül (Yaw), amelyet az oldalkormány mozgatásával érünk el
  2. az oldalirányú tengelye körül (Pitch), amelyért a magassági kormány a felelős
  3. a törzs hossztengelye körül (Roll), amelyet a csűrővel idézhetünk elő.


 E három tengely körül a gép külön-külön, illetve azok kombinációjával fordulhat.
Az oldalkormány, magassági kormány és a csűrő a gép felszínén elhelyezett mozgatható felületek, amelyek kitérései a repülőgépet a megfelelő irányba billentik.

A tipikus tanulógép (Trainer)

A tanulógépek tervezésénél a gép stabil repülési képességét tekintik legfőképpen szem előtt.
Ez azt jelenti, hogy a gép képes a tengelyei mentén történt elfordulásból egyenes szintrepülésbe önállóan visszatérni.
A legtöbb tanulógép alacsony sebességnél is stabilan repül, könnyűvé téve ezáltal a leszállásokat.
     

  • Csuro (Aileron): a szárny végén található felületek, amelyek 
  • mozgásával a repülőgép a hossztengelye mentén orsózható
  • Motorház-burkolat (Cowling):a törzs első része, amely a motort takarja
  • Motor: kétütemű belsőégésű \"izzómotor\"
  • Magassági kormány (Elevátor): a vízszintes vezérsík 
  • mozgatható felülete, amely elmozdításával a repülőgép orra felfelé illetve lefelé billenthető
  • Függőleges vezérsík (Fin): a repülőgép függőleges tengelye mentén való stabilizálásért felelős
  • Törzs (Fuselage): A repülőgép fő része, ehhez csatlakoznak a vezérsíkok és a szárny
  • Légcsavar (Propeller): a motor tengelyére erősítve forgás közben hozza létre a repüléshez szükséges tolóerőt
  • Oldalkormány (Rudder): a függőleges vezérsík mozgatható felülete. 
  • Kitérésével a gép a függőleges tengelye körül elfordul
  • Orrkúp (Spinner): a látványért és aerodinamikáért felelős
  •  műanyag vagy fém kúp, amelyet a légcsavar elő rögzítünk a motor hajtótengelyére
  • Vízszintes vezérsík (Stabilizer): a gép repülését stabilizálja 
  • megakadályozva, hogy az a kereszttengelye mentén elforduljon
  • Szárny (Wing) - a felhajtóerő létrehozásáért felelős felület



Egy tanulógépnek felépítését tekintve az alábbi pontoknak kell megfelelnie:

Felsőszárnyas - egy felsőszárnyas modell jóval stabilabb egy alsószárnyasnál.
Mivel a gép súlypontja a szárny alá esik, a törzs a szárny alatt fog \"ingázni\", az erőket kiegyenlítendő.
Lapos szárnyprofil - a szárnyprofilt tekintve a szárny aljának laposnak kell lennie.
Ez a profil jóindulatú repülési tulajdonságokkal bír, megkönnyítve ez által egy kezdő dolgát.
Lapszög - a szárnyat szemből vizsgálva a törzstől balra illetve jobbra eső
szárnyfél egy adott lapszögben találkozik egymással (vagyis a szárnyvégek feljebb vannak,
 mint a szárnytő). A lapszög fizikai hatása az, hogy megpróbálja kiegyenlíteni a szárny két oldala közt lévő erőkülönbségeket, és ez által visszatéríti a gépet az orsózásból (a két szárnyvég egy magasságban lesz).
Nagy szárnykarcsúság - A szárny két vége közti távolság (fesztáv) legalább öt és félszerese a szárny húrjának. Ez által a pilóta által adott \"parancsok\"
 hatása csökken valamelyest, több időt hagyva a kezdőknek a reakcióra.
Állandó húr - a szárny húrja ugyanakkora a szárnytőnél és a szárnyvégnél.
Ezzel a konstrukcióval a repülőgép súlya egyenletesen oszlik el a szárny felszínén.
Alacsony szárnyterhelés - a modell súlyát elosztva a szárny felületével megkapjuk a szárnyterhelést, amely alacsony egy tanulógépnél, ami által a gép lassú repüléskor sem süllyed túl gyorsan.
Mérsékelt méret - az optimális méretű gép 6.5ccm-es (0.40) belsőégésű
motorral felszerelt modell. Ezzel a mérettel a repülőgép már nem túlságosan érzékeny a kisebb széllökésekre, valamint a szárnyterhelés is csökken (mivel összehasonlítva egy kisebb modellel, a rádió és akkumulátor súlya nem növeli nagyon az összsúlyt) Egyszerű struktúra - a gyakorlógépnek erősnek kell lennie, hogy a kezdetben nem túl tökéletes leszállásokat is elviselje, valamint minimális sérülést szerezzen egy zuhanás után. Fontos, hogy könnyű legyen javítani.

A távirányító vezérlőkarjainak hatása a repülőgépre



Amikor az oldalkormányt balra mozgatjuk, a repülőgép a függőleges tengelye körül balra fordul, és fordítva.



Amikor a magassági kormányt magunk felé húzzuk, a repülőgép orra az ég felé billen.




A csűrőlapok a szárny két végén mindig ellentétes irányban mozognak.
Amikor a csűrőt vezérlő kart balra mozgatjuk, a jobb szárny végén lévő csűrőlap lefelé mozog
(ezáltal a jobboldali szárnyvéget felfelé mozgatja),
miközben a bal szárny végén lévő csűrőlap lefelé tér ki (és a bal szárnyvéget lefelé billenti).

A lap tetejére

Design: Sucó

 ....